Programy lojalnościowe dla każdego – jak modus operandi zmienia się pod względem wieku odbiorcy?

Strategia jest kluczowym elementem każdej sprzedaży. Jednym z elementów strategii jest dobre rozpoznanie grupy docelowej i dostosowanie się do niego. Nie inaczej jest w przypadku programów lojalnościowych, które mogą różnic się między sobą w przypadku różnych grup pokoleniowych. Kluczem do ich zrozumienia i poznania potrzeb klientów jest świadomość różnic pomiędzy grupami pokoleń. Dzięki temu stosowane działania promocyjne mogą odnieść lepsze efekty.

Jak wyglądają potrzeba konsumenckie – pokolenie Z, millenialsi, generacja X oraz baby boomers

Jak już zostało wspomniane, różne grupy wiekowe (pokoleniowe) mają swoją specyfiką charakterystykę, które diametralnie wpływa na sposób podejścia do klienta. Oto informacje na temat poszczególnych grup:

Pokolenie Z

Jest to najmłodsza z omawianych w tym artykule grup. Do Pokolenia zaliczają się osoby urodzone po 1996 roku, tak więc najstarsi przedstawiciele mają obecnie 26 lat. Grupę charakteryzuje przywiązanie do współczesnych technologii, ponieważ niejako urodzili się ze smartfonami w ręce. Z tego powodu większość swojego życia spędzają online, a świat bez internetu jest dla takich osób obcy i niepożądany, co za tym idzie – pokolenie Z często robi zakupy przez internet. Jednak ważne są dla nich takie kwestie, jak bezpieczeństwo danych. Cenią także indywidualne podejście, dlatego szukają ofert, które mogą być do nich dopasowane i spersonalizowanej komunikacji z marką.

Millenialsi

Millenialsi to bardzo liczna grupa. Są to osoby urodzone między 1977 a 1995 rokiem, co oznacza, że są to młodzi dorośli w wieku między 27 a 45 lat. Millenialsi często dokonują wyboru produktów w oparciu o opinie innych konsumentów, a po zakupach równie chętnie dzielą się w sieci swoimi opiniami na temat zakupów. Dlatego ta grupa jest tak wartościowa dla marek i warto o nią szczególnie dbać. Oprócz oszczędności szukają w sieci nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań, również tych oferowanych przez programy lojalnościowe.

Generacja X

Jest to kolejna grupa pokoleniowa po millenialsach, w której znajdują się osoby urodzone między 1965 a 1976 rokiem (46-57 lat). Grupa ta charakteryzuje się najwyższym statusem majątkowym, jednak przy tym dysponuje najmniejszą ilością czasu, co doprowadza do wniosków, że dla generacji X przede wszystkim liczą się proste i wygodne rozwiązania, które nie wymagają od nich dużego zaangażowania czy nakładu pracy. Kiedy zajdą taką ofertę, mogą wydać średnio więcej pieniędzy niż inne grupy. CO również warto odnotować, generacja X najchętniej i najczęściej korzysta z bonów podarunkowych realizowanych w sklepach stacjonarnych.

Baby boomers

Ostatnia i najstarsza grupa konsumencka – baby boomers, to osoby urodzone między 1946 a 1964 rokiem (47-76 lat). W tej grupie osoby najchętniej zbierają punkty w programach lojalnościowych, korzystają z bonów, kuponów i rabatów – według badań 70% konsumentów tego pokolenia preferuje nagrody w postaci kuponów czy indywidualnych rabatów. Cenią proste rozwiązania. Nie związują się z marką, lecz z jej produktami, Ponadto obsługa klienta jest bardzo ważna dla tej grupy konsumentów.


Porady

Powiązane artykuły